Felhasználóbarát honlap szövegezés

Tanácsok és segítség a weboldal szövegezéséhez

A weblapon elhelyezett szöveges tartalomnak alapvetően két szempontnak kell megfelelnie.

– Elsősorban a látogatók számára kell tetszetős, informatív és könnyen olvasható formában elkészíteni.

– Másodsorban törekedni kell arra, hogy az internetes keresőkben a tartalom alapján megfelelő találati eredményt érjen el, (erről bővebben itt olvashatsz).

Ha e két irányvonalat folyamatosan szem előtt tartod és hozzáadod a saját szakmai tudásodat, a honlapra feltöltött tartalom eléri célját és a látogatók számára vonzóvá válik.

A weboldal szövegezése a látogatók szempontjából:

Stílus

A szöveg stílusa számít leginkább, ezzel adhatsz egyéniséget az oldalnak. Már az elején el kell döntened, hogy honlapodon milyen módon kommunikálsz.

Hivatalos szöveggel, magázódva, száraz műszaki adatokkal vagy lazább, tegezős, mondatokkal szeretnéd megszólítani a weboldal látogatóit? És persze ezek árnyalatai. Mindegyik módnak meg van a helye, a honlap tartalmától és a megszólítandó célcsoporttól függően. Lényeg, hogy végig ragaszkodj hozzá.

 Javaslat: Határozd meg, hogy ki az elsődleges célcsoportja a weboldalad tartalmának. Ha cégek és cégvezetők számára készíted az oldalt, használj udvarias és szakmai megfogalmazásokat, ha pedig az oldal könnyedebb témájú, alkalmazz személyesebb mondatokat.

Kerülendő:  Többfajta stílus használata akár lapon belül, akár a különböző aloldalakon. Olyan hatást kelt, mintha a szövegezést különböző helyekről ollóztad volna össze.

Olvashatóság

A szövegezés legyen könnyen olvasható, bekezdésekre tagolt, informatív és megfelelően rövid. A jól megválasztott bekezdés címekkel és a rövid nyitómondatokkal elérheted, hogy a látogatód elolvassa a számára fontos témákat. Ha azonban az írás tagolatlan és összefolyik, a felhasználó nem találja meg a témákat és hamar elnavigál az oldalról, mert nehézkes számára annak olvasása.

 Javaslat: Használj “tovább” linkeket. Ha egy témát jobban ki szeretnél fejteni vagy szükséges a részletesebb szakmai leírás, ezt egy külön oldalon tedd meg és az adott bekezdés végére készíts linket. Így a felhasználó számára megadod a lehetőséget, hogy ha szeretne többet olvasni a témáról, megtehesse.

Kerülendő:  Egy lapon túl sok témát, túl sok tartalmat felhelyezni. Inkább bővítsd a menüpontokat.

 

Emeld ki a bekezdéseket. Használj könnyen olvasható színeket és betűket, a szövegezés pedig legyen egységes. A főcímek és kiemelések legyenek minden aloldalon egyformák. A felhasználó megszokja az adott megjelenést és a következő aloldalra jutva szeme automatikusan keresni fogja azt.

 Javaslat: Írd meg az adott oldal teljes szöveges tartalmát és utólag tagold be különböző headline -ok (főcímek) alá.

Kerülendő:  Túl sok kiemelés használata, egymástól veszik el a hangsúlyt.

 

A fontos tartalmak legyenek könnyen elérhetőek. Ne kelljen sokat görgetni vagy sok helyre kattintani, hogy a weboldal látogatója megtalálja a számára fontos információkat. Az aktuális akciót, a fontosabb témákat, menüpontokat emeld ki külön színes linkelhető grafikai elemmel és tedd őket elérhetővé minden aloldalról.

 Javaslat: Az elérhetőségeket célszerű minden oldalra jól láthatóan feltenni, még akkor is, ha van külön “kapcsolat” menüpont. Senki sem szeret email címet keresgélni a honlapon, inkább elnavigál onnan és keres egy konkurens oldalt.

Kerülendő:  Felugró ablakok vagy reklámablakok alkalmazása. Zavarja a felhasználót és sok esetben a böngészők tiltják is ezek megjelenését.

 

A megfogalmazott mondatok legyenek mindenki számára érthetőek. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy saját tudásukat relevánsnak veszik, így a mondatok a laikus számára nem könnyen érthetőek. A nyelvtani szabályok betartása mellett törekedj arra, hogy a leírtak kerek mondatok legyenek, és tartalmazzák a megfelelő kifejezéseket.

Próbálj elvonatkoztatni a saját tudásodtól. A leírt szövegben szerepelnie kell olyan információnak is, melyet te természetesnek veszel, mert előfordulhat, hogy nálad a témában tapasztalatlanabb felhasználó olvassa. Inkább kapj néhány kritikát szakmai oldalról, hogy “túl megmagyarázós vagy”, minthogy elriassz potenciális olvasókat vagy megrendelőket.

 Javaslat: A kész szöveget olvastasd el néhány ismerőssel. Legyen köztük olyan, aki a témában jártas és olyan is, aki egyáltalán nem. Ha mindketten értették a szöveget, nyert ügyed van.

Kerülendő:  Túl sok szakkifejezés használata. Ha csak nem kimondottan szűk, szakmai célközönségnek szól a honlapod, inkább használj egyszerűbb szavakat.

A weblap szövegezésének elkészítése:

Fontos, hogy a szöveges tartalom elkészítését a menürendszer felépítésével egyszerre végezd. Elsőre az tűnik logikusnak, hogy „kitalálom a menüpontokat, majd megtöltöm azokat tartalommal”. Ilyenkor gyakran fordul elő, hogy egy egy fontos tartalom lemarad, mert nem jut eszedbe a már fix menüpontok miatt. Az is gyakori, hogy a végén megmaradt „szokásos menüpontokba” kínkeservesen kell szövegezést összehozni.

A mi tapasztalatunk az, hogy egy másik, kissé logikátlan megoldás a célravezetőbb. A szöveges tartalom és a menürendszer párhuzamos elkészítése.

Elsőnek kezdd el összeszedni a honlapra szánt szövegezést. Akár ömlesztve is, de kezd el összeírni egy Word dokumentumba. Folyamatosan, mindenfajta rendszer nélkül, „írd ki magadból” az összes mondanivalót, melyet magadról/cégedről megjeleníteni kívánsz a honlapodon.

Amikor úgy érzed, hogy minden szöveges tartalom megfogalmazódott, minden mondanivaló meg van, kezd el csoportosítani őket, és ezzel alakítsd ki a menürendszer pontjait és sorrendjét. Így biztosan minden szükséges szöveges tartalom elkészül és nem maradnak felesleges menüpontok.

A tartalom és a menü párhuzamos elkészítésének alapjai:

Csak az legyen a honlapodon, aminek tényleg van értelme. Azért mert sok honlapon van saját galéria, még nem biztos, hogy neked is szükséged van rá. Ugyanez a helyzet a magunkról/rólunk menüponttal. Ha nem tudsz igazából értékes tartalmat odatenni, akkor ne használj olyan aloldalt csak azért, mert sok honlapon van. Használj külső fotóalbumot és a „magamról” tartalmat helyezd a kezdőlap egyik szövegdobozába.

A főmenü sorrendje és a tartalom elkészítése kövesse azt az elvet, hogy a felhasználók szeretnék a lehető leggyorsabban megtalálni a számukra fontos tartalmat és információt. Ez leegyszerűsítve egy üzleti weboldalnál a következő:

Mi ez? – termékek, szolgáltatások
Hogy néz ki? – termékleírás, galéria, letölthető dokumentumok
Mennyibe kerül? – árlista, akciós ajánlat
Hogy tudok ilyet beszerezni? – kapcsolatok, üzletek listája, webshop
Kik ezek? – magunkról, kapcsolatok, visszajelzések
Hol vannak? – kapcsolatok, elérhetőségek, üzletek listája

Az összes többi információt (pl. gyártási technológia, részletes műszaki paraméterek, cégfilozófia, stb.) is tedd elérhetővé, de a felhasználók alapvetően a fenti értékes tartalmakra kíváncsiak. A menürendszer pontjait e szerint alakítsd.