Menürendszer elkészítés

Menürendszer felépítés –
szabályok és tippek a felhasználóbarát menüért

Mi legyen a honlap főmenüjében?

A weboldal főmenüjének elkészítése az első feladat, mielőtt a tartalmi feltöltést elkészíted. A főmenünek alapvetően az a feladata, hogy megnyissa a lehetőséget a felhasználók számára az aloldalak eléréséhez.

Vannak általános szabályok a főmenü tartalmára, megjelenésére és elhelyezésére, melyet célszerű betartani, ha felhasználóbarát honlapot kívánsz készíteni.

A menü tartalma:
Minden aloldalt helyezz el a főmenüben. Ez még akkor is fontos, ha az aloldal más módon is elérhető, például linkelhető képről vagy ikonról.

Csoportosítsd a témákat, használj legördülő menüt.
A honlap szélessége gátat szabhat a menüpontok számának, ha szükséges, legördülő menüvel tudod elhelyezni az összes linket.

Használj egyértelmű kifejezéseket. 
A honlap szövegezés stílusával megegyező szavakat alkalmazz, de ne térj el nagyon a szokványos kifejezésektől. A menüpont megnevezése pedig egyértelműen utaljon az aloldal témájára.

Kötelező elemek:
Legyen a kezdőoldalra mutató menüpont, és ezzel kezdődjön a menüsor. A kapcsolatok/elérhetőségek is szerepeljen a főmenüben, és ezt helyezd a legutolsó helyre. A felhasználók automatikusan ott keresik ezeket a menüpontokat.

A menü megjelenése:

A menüsor legyen könnyen megtalálható. Akármilyen egyedi grafikát is alkalmazol, a menüsornak feltűnő módon kell megjelennie. A felhasználók nagyon hamar elnavigálnak az olyan honlapról, ahol a linkek és a menüsor nehezen található meg vagy nem megfelelően kezelhető.

A felhasznált betűtípus és a betűszín legyen könnyen olvasható. Harmonizáljon a honlap színvilágával, de itt is érvényes az a megállapítás, hogy a design nem mehet a weboldal használhatóságának rovására.

A menü elhelyezése:

A főmenü helye a felső sor vagy a bal oszlop. A felhasználók egyértelműen a vízszintes menüsort preferálják a honlap felső részén vagy a függőleges menüt a bal oszlopban. Ettől el lehet térni, ha a honlap arculata mást kíván, de nagyon jól kell pozícionálni, hogy a használhatóság megmaradjon.

 Javaslat: Használd az általános elrendezést, menj biztosra. Ha legördülő menüt alkalmazol, az legyen használható érintőkijelzős eszközön is.

Kerülendő: Túlságosan kalligrafikus betűtípus használata, nehezen olvasható. A több lépcsős legördülő menü alkalmazása megnehezíti a tájékozódást.

A weblap menürendszerének elkészítése:

Fontos, hogy a menürendszer felépítését a szöveges tartalom elkészítésével egyszerre végezd. Elsőre az tűnik logikusnak, hogy „kitalálom a menüpontokat, majd megtöltöm azokat tartalommal”. Ilyenkor gyakran fordul elő, hogy egy egy fontos tartalom lemarad, mert nem jut eszedbe a már fix menüpontok miatt. Az is gyakori, hogy a végén megmaradt „szokásos menüpontokba” kínkeservesen kell szövegezést összehozni.

A mi tapasztalatunk az, hogy egy másik, kissé logikátlan megoldás a célravezetőbb. A szöveges tartalom és a menürendszer párhuzamos elkészítése.

Elsőnek kezdd el összeszedni a honlapra szánt szövegezést. Akár ömlesztve is, de kezd el összeírni egy Word dokumentumba. Folyamatosan, mindenfajta rendszer nélkül, „írd ki magadból” az összes mondanivalót, melyet magadról/cégedről megjeleníteni kívánsz a honlapodon.

Amikor úgy érzed, hogy minden szöveges tartalom megfogalmazódott, minden mondanivaló meg van, kezd el csoportosítani őket, és ezzel alakítsd ki a menürendszer pontjait és sorrendjét. Így biztosan minden szükséges szöveges tartalom elkészül és nem maradnak felesleges menüpontok.

A tartalom és a menü párhuzamos elkészítésének alapjai:

Csak az legyen a honlapodon, aminek tényleg van értelme. Azért mert sok honlapon van saját galéria, még nem biztos, hogy neked is szükséged van rá. Ugyanez a helyzet a magunkról/rólunk menüponttal. Ha nem tudsz igazából értékes tartalmat odatenni, akkor ne használj olyan aloldalt csak azért, mert sok honlapon van. Használj külső fotóalbumot és a „magamról” tartalmat helyezd a kezdőlap egyik szövegdobozába.

A főmenü sorrendje és a tartalom elkészítése kövesse azt az elvet, hogy a felhasználók szeretnék a lehető leggyorsabban megtalálni a számukra fontos tartalmat és információt. Ez leegyszerűsítve egy üzleti weboldalnál a következő:
Mi ez? – termékek, szolgáltatások
Hogy néz ki? – termékleírás, galéria, letölthető dokumentumok
Mennyibe kerül? – árlista, akciós ajánlat
Hogy tudok ilyet beszerezni? – kapcsolatok, üzletek listája, webshop
Kik ezek? – magunkról, kapcsolatok, visszajelzések
Hol vannak? – kapcsolatok, elérhetőségek, üzletek listája

Az összes többi információt (pl. gyártási technológia, részletes műszaki paraméterek, cégfilozófia, stb.) is tedd elérhetővé, de a felhasználók alapvetően a fenti értékes tartalmakra kíváncsiak. A menürendszer pontjait e szerint alakítsd.